Verhalen van een dolende wolkenridder
Afbeelding van Verhalen van een dolende wolkenridder
Afbeelding van Verhalen van een dolende wolkenridder

Verhalen van een dolende wolkenridder

Belangrijke revoluties in de luchtvaart beschreven vanuit eigen ervaringen: Van Tiger Moth via Gloster Meteor tot Boeing 747-400Gratis verzending

€ 45,-



    Omschrijving

    Aart van Wijk heeft al diverse boeken over de luchtvaart samengesteld. In Avonturen van een dolende wolkenridder vertelt hij zijn eigen verhaal, binnen en buiten de luchtvaart. Hij is de enige KLM-vlieger die op de Gloster Meteor heeft gevlogen en die vervolgens enkele decennia later zijn KLM-carrière beëindigde als gezagvoerder op de Boeing 747-400.
    Zijn vliegopleiding begon in 1951 op de Rijksluchtvaartschool op Ypenburg, na het behalen van het einddiploma van die school vervulde hij zijn militaire dienstplicht van 1954-1956 bij de Koninklijke Luchtmacht. Gedurende deze jaren is hij viermaal door eigen toedoen (hybris = overmoed) door het oog van een naald gekropen, tweemaal met een Tiger Moth van de RLS en tweemaal met een Gloster Meteor tijdens zijn verblijf bij het 322 (maandvlieg) squadron op Soesterberg.

    Voormelde jeugdige overmoed maakte tijdens zijn jaren als gezagvoerder bij de KLM plaats voor de wens om zijn bemanningen met plezier hun werk te laten doen. Dit resulteerde onder meer in het regelmatig spelen van neuswiel-roulette, het oprichten van de ‘Club 45’ en het organiseren van vluchten met zoveel mogelijk (aankomende) juristen in de bemanning.

    Als een rode draad loopt verweven met de vliegerij zijn liefde naar academische studies; daarbij is hij steeds indachtig geweest aan de eerste woorden van Faust, deze was zich ervan bewust dat hij ondanks al zijn studies nog even onwetend was als aan het begin ervan. Niet gehinderd door deze waarschuwing is Aart via een pro-tentamen Latijn doorgedrongen tot de juridische studie; later bleek dat het Oud-Grieks toch meer paste bij zijn zoektocht naar de wortels van het westerse intellectuele denkraam. Onder het pseudoniem Eques Nubium (Ridder van de Wolken) publiceerde hij enkele mijmerende beschouwingen in Op de Bok, het tijdschrift van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers.

    Van 1971-1991 was hij voorzitter van de Juridische Commissie van IFALPA, de International Federation of Air Line Pilots Associations. In 1992 ontving hij uit handen van de toenmalige President van IFALPA de Sayen Award, de hoogste onderscheiding van de Federatie.

    Uit het voorwoord van prof. B.A.C. Droste, Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten (1995 - 2000) en sedert 23 april 2004 decaan en hoogleraar in de faculteit Luchtvaart- en Ruimtetechniek van de Technische Universiteit Delft:
    Aart van Wijk heeft het allemaal op zeer toegankelijke wijze in dit boek beschreven: van primitieve zweefvliegtuigen en houtje touwtje (maar o zo mooie) Tiger Moths via burger en vervolgens militaire vliegopleiding op Nederlands eerste straaljager, de Gloster Meteor, tot en met Gezagvoerder op de machtige Boeing 747-400. Hij heeft de belangrijke revoluties van de luchtvaart meegemaakt van de zuigermotor in kleine langzame vliegtuigen voor een elitaire groep passagiers tot de hoog efficiënte by pass straalmotoren die het vliegen uiteindelijk voor het grote publiek tot in de verre uithoeken van de wereld tot de gewoonste zaak van de wereld maken.

    Formaat210x297
    Aantal pagina's384
    Levertijd2 werkdagen
    AuteurAart van Wijk (1934 - 2016)
    Korte levensbeschrijving

    Na zijn eindexamen HBS in Gorinchem in 1951 werd Aart van Wijk leerling-vlieger op de Rijksluchtvaartschool. Na zijn dienstplicht trad hij in 1956 als verkeersvlieger in dienst van de KLM en bleef tot en met 1957 maandvlieger op de Gloster Meteor straaljager bij het 322 squadron op de Vliegbasis Soesterberg.
    In 1962 werd Aart van Wijk lid van de Ledenraad van de VNV (Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers). Van 1963-1968 studeerde hij rechten aan de Universiteit van Amsterdam waar hij in 1974 promoveerde op basis van zijn proefschrift "Aircraft accident inquiry in the Netherlands".
    Van 1971-1991 was hij voorzitter van de Legal Study Group van IFALPA, de International Federation of Air Line Pilots Associations en vertegenwoordigde hij deze Federatie op vele jurisdische bijeenkomsten van ICAO, de International Civil Aviation Organization. In 1989 werd hij vlieger op de DC-3 van de Dutch Dakota Association totdat dit vliegtuig in 1996 verongelukte in de Waddenzee.
    Na zijn KLM pensionering stelde Aart van Wijk boeken samen met verhalen over de Gloster Meteor. Tijdens de presentatie van het tweede boek in 2007 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. In 2011 stelde hij een boek samen met verhalen uit de burgerluchtvaart.
    In 2013 zijn al deze verhalen in een boek verwerkt: "Verhalen van een dolende wolkenridder". Een volgend boek met verhalen uit de burgerluchtvaart ("Luchtvaartverhalen (2)") zal, naar verwacht, in 2014 verschijnen.

    Verschijningsdatum2013-11-05

    Specificaties

    Artikelnummer
    978-90-8954-579-4
    EAN nummer
    9789089545794
    Voorraad
    -
    Leverancier
    -