Viooltjeshemel
Afbeelding van Viooltjeshemel
Afbeelding van Viooltjeshemel

Viooltjeshemel

Eerbetoon in woorden en schilderijen door kunstenaar Herman Smith aan zijn in de Tweede Wereldoorlog gefusilleerde oom Kees

€ 24,95



    Omschrijving

    Een schildersfamilie in oorlogstijd

    De foto van oom Kees stond op de schoorsteenmantel bij mijn opa en oma in Groningen, waar we elke kerst gingen logeren. De donkere ogen van Kees keken mij niet aan. Ze konden me dus niet volgen in het nameloos verwijt dat de oorlog zinloos was geweest. De fotograaf had kennelijk verzuimd Kees te vragen naar het vogeltje te kijken. Dat was maar beter ook, want zoiets draaide altijd uit op een onvermijdelijke teleurstelling. Er zat geen vogeltje in, wist ik als kind al.

    Herman Smith vertelt in dit boek het verhaal over zijn oom Kees, de broer van zijn vader. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte Kees deel uit van de verzetsgroep K in Groningen. Hij was specialist in het vervalsen van persoonsbewijzen. De verzetsgroep werd in 1944 verraden en allen werden gefusilleerd in Vught.
    Al werd er nooit over gesproken, het verdriet was altijd op de achtergrond aanwezig. In de oorlog was zwijgen ‘een plicht’, zoals Kees Smith in een brief schreef. Herman heeft dat zwijgen doorbroken en is naar hem op zoek gegaan. Nu ervaart Herman het als een plicht om over zijn oom te schrijven. En als beeldende troost zeven schilderijen voor hem te maken. Omdat oom Kees in oorlogstijd graag viooltjes schilderde op boerenmelkkrukjes schilderde Herman viooltjes op panelen.
    Het is ook het verhaal over zijn Groningse schildersfamilie in oorlogstijd. Zijn opa schilderde, zijn vader schilderde, oom Kees schilderde en Herman schildert nog steeds.
    Dit boek is opgedragen aan alle dapperen die tegen de stroom in durfden te roeien.

    Viooltjeshemel_Inkijk.pdf

    Formaat 165x250x15 mm
    Aantal pagina's 148
    Levertijd 2 werkdagen
    Auteur Herman Smith
    Biografie

    Herman Smith (Utrecht, 1948) belandt als vijftienjarige jongen aanvankelijk op kantoor. Drie jaar later ontdekt zijn chef zijn ‘geheim’ van stapels tekeningen in een bureaula. Hij zet hem voor het blok: promotie maken of een kunstopleiding volgen. Dit is de omslag in zijn leven. Eerst gaat Herman Smith naar Artibus in Utrecht en wordt vervolgens toegelaten op De Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. In Leuven en volgt hij filosofiecolleges over de fenomenologie van de natuur.
    In 1977 komt Marjan Boontjes in zijn leven. Ze werken samen in De Bast, een antroposofisch centrum. Met haar vestigt hij zich in 1982 in Koedijk (gemeente Alkmaar) waar ze het Atelier Verteltheater “De Wisseling” opzetten. Tot op de dag van vandaag geeft Herman Smith daar schildercursussen. Er volgen regelmatig exposities van zijn schilderijen op diverse locaties.
    Herman Smith werkt in thema’s. Dat wat hem raakt zet hij om in schilderijen. Herman heeft allerlei ateliers gehad. Het eerste atelier was een schaftkar in Amsterdam. Dan een lokaal in de bovenbouw van de Vrije School te Bergen, vervolgens een boogschuur naast een kweektuin in Tuitjenhorn, een bedrijfsruimte in Koedijk, een schuur achter een boerderij in Schoorldam en tegenwoordig een oude bollenschuur op Texel.
    In 1997 komt de tweede grote omslag. Hij wordt getroffen door een beroerte. Deze heftige ervaring wordt zijn nieuwe thema. Alles komt in een stroomversnelling. Tekeningen, schilderijen, gedichten en verhalen. Dit resulteert in het boek “Een wonderlijke reis” (Uitgeverij Boom, 2001). Exposities en voorstellingen van de schilderijen en met de verhalen uit “Een wonderlijke reis” volgen in galeries, ziekenhuizen en zorginstellingen. Een galerie met een kunstuitleen wordt rond zijn schilderijen opgezet. Zowel particulieren als bedrijven leasen zijn werk of kopen het aan.
    In 2012 komt Herman zijn tweede boek uit; ‘Een al te open huis – Wij zijn meer dan ons brein’ (Uitgeverij Altamira, 2012). ‘Een al te open huis’ is het eindresultaat van jarenlange verdieping. Het is een even informatief als eigenzinnig boek, dat duidelijk maakt hoe belangrijk taal, bewustzijn en verbeelding zijn voor de genezing na hersenletsel.
    In 2003 publiceert Herman Smith het manifest “Hop” met schilderijen en verhalen van zijn hand (mogelijk gemaakt door het Prins Bernard Cultuurfonds). Het is samen met de schilderijen en een vertelconcert gepresenteerd tijdens ‘Kunst en Koe´ op de Open Dag bij de biologische boer op de Noorderhoeve te Schoorl.
    In 2003 zoekt Van Hemert Produkties contact om het ‘document humaine’ van zijn kunstenaarschap op film vast te leggen. Op 1 oktober 2004 is de premiére van de film “Gatenkaas” in het Groninger Museum.

    Verschijningsdatum 25-02-2018

    Specificaties

    Artikelnummer
    978-94-6365-033-5
    EAN nummer
    9789463650335