Onderwijs is het sleutelbegrip in de carrière van Bram Stokroos. Na een studie in Sociale Geografie met Culturele Antropologie als bijvak (1955-1960) aan de Rijksuniversiteit in Groningen, begon hij zijn loopbaan als docent Aardrijkskunde aan de r.s.g. Winkler Prins (vwo-havo-mavo) te Veendam en zette daar zijn carrière voort als rector van deze scholengemeenschap.
Na het afsluiten van het rectoraat werd hij buitenuniversitair lid van de Universiteitsraad van de RuG. Zijn onderzoek naar onderwijsconcepties in Ghana, Mali en Mozambique resulteerde in 1998 in een proefschrift ‘Onderwijsconcepties en Transformatieprocessen’.
Rond zijn 75e verjaardag kwam hij tot de conclusie dat hij zijn maatschappelijke plichten had vervuld en werd zijn belangstelling verlegd naar ‘filosofische antropologie’, het schrijven van jeugdboeken voor zijn kleinzoons en het bouwen van violen.


3 artikelen  

Verwijder alle